Op een deel van de voormalige Nutriciasite langs de N16 in Bornem nam Aerts Trucks een nieuwe garage voor bedrijfsvoertuigen
annex toonzaal en hoofdkantoor in gebruik. Een strategisch gelegen complex dat optimaal inspeelt op zijn omgeving.
ETI Partner (Borgerhout) legde bij Aerts Trucks de volledige infrastructuur voor centrale verwarming, luchtbehandeling, ventilatie en sanitair aan. Het bedrijf telt een twintigtal medewerkers en legt zich al twintig jaar toe op HVAC. “Wij zijn na een overname tot stand gekomen als nevenbedrijf van elektrotechnisch specialist ETI V. Vandenven”, licht zaakvoerder Luc Ost toe. “Samen kunnen we totaalprojecten uitvoeren, vanaf de engineering tot en met de uitvoering en de naservice”. Onze doelgroep is de iets grotere kmo, voor zowel nieuwbouw als renovatie. Aerts Trucks was in die zin een mooi project. Ook het feit dat we hier een aantal innovatieve technieken konden implementeren, maakte het boeiend. Bij ETI Partner zitten innovatie en implementatie van nieuwe technieken immers mee ingebakken in de bedrijfscultuur. Almaar meer klanten zijn zich ervan bewust dat milieuwelzijn, energiezuinigheid en comfort hierdoor hand in hand kunnen gaan. Het nieuwe, hybride City Multi VRF-systeem (HVRF) van Mitsubishi Electric dat we bij Aerts Trucks toepasten, is wereldwijd het eerste tweepijpssysteem voor gelijktijdig koelen en verwarmen met energie-uitwisseling, dat de voordelen van directe expansie (de VRF-techniek) en een waterdragend afgiftesysteem combineert. Het HVRF-systeem is een prima alternatief voor het traditionele vierpijpssysteem.”
Qua verkeersintensiteit is de N16 vergelijkbaar met een autosnelweg. Hij verbindt de E17 in Sint-Niklaas met de A12 (Antwerpen-Brussel) in Willebroek, zodat hij voor heel wat doorgaand oost-west verkeer een alternatief vormt voor de ringen van Antwerpen en Brussel. De ligging, langs een kruispunt met twee lokale wegen, is dan ook strategisch gekozen voor een servicegarage. “De omvang en de vorm van het terrein zetten ons ertoe aan om de functies over meerdere niveaus te spreiden”, zegt architecte Heidy Vanduffel van Architeam, dat de nieuwbouw ontwierp. Op de begane grond bevinden zich voornamelijk de operationele ruimtes, zoals werkplaatsen en magazijnen. Een verdieping hoger zijn de 7 meter hoge toonzaal en een aantal kantoren ingeplant. De overige kantoren – met uitkijk op de toonzaal via een vide – kregen een plaats op de topverdieping, net als de vergaderzalen, de kleedkamers voor de medewerkers en een refter met ruim buitenterras.
Een toonzaal voor bedrijfswagens op een verdieping klinkt vergezocht. “Toch is dit niet het geval”, aldus de architecte. “We kozen voor deze indeling omdat het terrein veel lager ligt dan de N16. Daardoor ligt de vloer van de toonzaal op ongeveer dezelfde hoogte als de rijbaan. Door de grote glaspartij aan de voorzijde krijg je de indruk dat de wagens vanaf de rijksweg de toonzaal binnenrijden. In werkelijkheid is ze bereikbaar via een oprijhelling en trappen langs de buitenkant van het gebouw.” Aan de achterkant bezorgt een groenbuffer met heesters – en weldra ook hoogstammig groen – de bewoners van de rustige deelgemeente Hingene een landelijk uitzicht.
Een wadi in deze groenzone staat in voor de langzame infiltratie van opgevangen regenwater in de bodem. Het regenwater dat op de daken valt, komt echter in een ondergronds opvangbekken terecht. Het doet dienst als bluswatervoorraad en wordt ook gebruikt in de garage en de carwash.