Antwerp Express Port

Antwerp Express Port

Grobbendonk

Beproefde technologie voor Antwerp Express Port

Terwijl de traditionele wegen met de frequentie van een klok dichtslibben, liggen de waterwegen bootbreed open. De Antwerp Express Port speelt hierop in. Het 100.000 m² grote complex is gebouwd met het milieu in het achterhoofd. De groene site ligt in Grobbendonk en gebruikt beproefde technologie om zo efficiënt mogelijk te zijn.

Groep Van Wellen ontwikkelde een logistiek centrum op een terrein dat grensde aan het water en een oppervlakte had van 100.000 m². Er werd in totaal 60.000 m² magazijnruimte gebouwd, met een vrije hoogte van tien meter en een vloer die vijf ton per vierkante meter kon dragen. Hierdoor konden containers zonder problemen worden opgeslagen.

Opvallend was de aandacht voor het milieu. De site wilde zich profileren als een groene zone en heeft samen met partners nv De Scheepvaart en DP World allereerst het grondverkeer verminderd. De site lag juist buiten de probleemzones van Antwerpen en gebruikte waterroutes om goederen naar de haven van Antwerpen, Rotterdam of Zeebrugge te brengen. Filerijden en de bijhorende CO2-uitstoot waren verleden tijd. De gebouwen zelf waren geïsoleerd volgens de strengste energiestandaarden en er stond een persoonlijke windmolen voor energie op de site.

Elektrische troeven

Het logistiek centrum van Antwerp Express Port heeft verschillende elektrische installaties die gebruik maken van duurzame energie. ETI V. Vandenven was verantwoordelijk voor de installatie van buiten- en binnenverlichting, de verdeling van middenspanning, branddetectoren, rookluiken, data-aansluitingen en een beperkte inbraakbeveiliging. Volgens Luc Ost, zaakvoerder van ETI V. Vandenven, koos het logistiek centrum voor technologie die haar dienst in het verleden al bewezen heeft zoals Veko T5-rekkenverlichting en Metalhalidehoogrendementsprojectoren van Sylvania, omdat nieuwe technologieën zoals LED-verlichting nog vaak te duur zijn.

Bij het ontwerp van de middenspanningscabine en verdeelborden is rekening gehouden met mogelijke toekomstige uitbreidingen. Eaton Moeller verdeelborden, die ETI onder fabriekslicentie bouwt, zijn hiervoor geschikt.

Veiligheid

Bij een complex als dit is de brandveiligheid zeer belangrijk. Een uitslaande brand kan catastrofale gevolgen hebben voor de bedrijven die er hun goederen opslaan. ETI V. Vandenven installeerde verschillende Multi-Criteria branddetectoren. Hoewel er eerst gedacht werd aan beamdetectoren, werd dit idee omwille van de vele obstakels – die de laserstraal zouden onderbreken – aan de kant geschoven. De Multi-Criteria-detectoren houden rekening met onder andere de temperatuur van de ruimte, de aanwezigheid van rook en de verandering van de luchtsamenstelling om brand te detecteren. Voorts werd er geïnvesteerd in een degelijk veiligheids- en inbraaksysteem, waardoor de magazijnen multifunctioneel gebruikt kunnen worden.

 

Project Antwerp Express Port